onsdag 11 februari 2009

Äta sent?

Kom och tänka på en sak då jag åt en sen middag ganska nyligen.
Ofta pratas det om att man inte ska äta mat alltför sent på kvällen och detta påstående är faktiskt sant. Kroppen går nämligen in i "viloläge" på kvällen då kroppsmetabolismen går ner. Detta gör att maten inte riktigt bearbetas och smälter som den ska utan istället lagras i kroppens förråd, dvs fettlagret.

Men man bör enligt mig bör man tänka lite sunt kring detta. Ibland läser man på crap sidor som aftonbladet att man ska äta sitt sista mål som är middag vid 18-19 tiden men detta bygger mycket på vilken tid du går och lägger dig. Om jag har för vana att somna vid midnatt så håller min kropp igång längre än om jag har för vana att lägga mig vid 22. Så en ganska enkel tumregel man kan följa är att inte äta mat senare än ca 2 timmar innan man lägger sig. Detta är alltså om du ska ned i vikt. Om du bygger muskler eller liknande så kan du gott och väl äta sent på kvällen, what the hell, gå upp mitt i natten och ät en oxfilébit med potatis när du ändå håller på.

Ja men ni fattar, ät inte alltför tätt inpå sängdags, detta handlar alltså om den tiden du oftast går och lägger dig och innebär inte att du ska kasta i dig 2 ton chips kl 23.30 bara för att du just ikväll ska lägga dig vid midnatt.


Inga kommentarer: