torsdag 13 november 2008

Good morning once again

Sådär. Fått i mig en skål av min ack så ej underbara fejk Kelloggs. Jag är så besviken på mitt val när jag stod där i butiken och tänkte: äh, dom smakar nog likadant.

Idag var tanken sovmorgon, ingen väckarklocka utan bara naturligt vaknande. Det slutade med att jag låg yrvaken vid 7.30, tittandes upp i taket, lyssnandes på renoveringen av lägenheten under och tänkte på hela Norge grejen. Jag vet inte hur jag ska göra, dessutom är det inte bara jag utan både jag och kompisen har fått erbjudande om jobb där. Jag kan väl dra för och nackdelar så kanske nån där ute i etern har råd och tips.

Fördelar med att dra till Norge:
- Betydligt högre lön än i Sverige
- Med stor sannolikhet ett äventyr
- Bra referens att ha arbetat utomlands
- Stort företag med möjligheter att avancera
- Med stor sannolikhet ett väldigt utvecklande arbete


Fördelar med att stanna i Sverige:
- Nära familjen
- Mycket billigare levnadskostnader i Sverige
- Lägre skattesatser i Sverige
- Tryggheten av att känna till land och regler
- Inga svårigheter med språk, även om norskan är väldigt lik

Det ska nämnas att jag inte står jobblös i Sverige utan det finns ett erbjudande från ett företag i Sverige också, detta är dock inte så långt gånget som Norge grejen där jag vet aktuell lön osv. Svårt det här, riktigt svårt. Vad gör jag t.ex. om kompisen inte åker till Norge, åker jag dit ensam ändå? Stannar jag kvar i Sverige även om kompisen åker?

Inga kommentarer: