fredag 21 november 2008

Håll koll

Idag har varit en produktiv dag på hjärnkontoret. Men en sak i taget. Vi börjar med

Grej of the day: 90 min promenad

Eftersom det var svinjävla kallt så startade promenaden med ett besök till H&M där en ny mössa och halsduk inhandlades. Så nu är man både varm och sexig som fan.
Efter promenaden, dvs för 2 minuter sen fick jag i mig sista matlådan av kycklingen med wokgrönsakerna och pennepastan. Självklart sallad till det och ett stort glas med vatten. Jag har även lyckats handla på Ica och komma fram till att man slösar mycket mer pengar än vad man tror, eller jag gör det iallafall. I slutet på månaden står man där med sin halsduk och mössa som är det enda man köpt som man faktiskt fysiskt har kvar och känner att pengarna rann iväg.
Så hur löser man ett problem? Jo man letar fram orsaken och arbetar på den, orsaken i mitt fall och säkert i många andras fall är att man inte riktigt har kontroll och koll på var pengarna tar vägen. Här kom min briljanta idé in.

Alla har säkert hört talas om Microsoft Excel, har ni inte det så får ni ta reda på vad det är. Där kan man självklart föra en budget genom att skriva ner hur mycket och på vad man gör av med varje månad, sedan sitta och addera och subtrahera (plus och minus för er som inte fattar) för att hålla koll på vad som händer med ens ekonomi. Men skulle det inte vara enklare att ha ett väldigt simpelt program som du startar upp och där du kan skriva in vad du köpt i form av ett par enkla kategorier så som mat, nöjen, kläder osv. Genom att knappa in och sen trycka på en enkel "spara-knapp" så får man upp exakt hur mycket man har spenderat, på vad man spenderat det och hur mycket pengar man har kvar.

Jag vet att det finns många komersiella budgeteringsverktyg men detta ska vara så mycket enklare än dom, så enkelt att även unga personer kan hålla koll på sin egen budget och därigenom lära sig att ta mer ansvar. Min uppgift blir alltså att skapa detta program. Blir nog en skön utmaning men jag tror att det kan vara väldigt användbart för många.

Nu kanske du undrar vad detta har med fitness och göra och där kan jag bara påpeka att fitness och hälsa går hand i hand. Genom att hålla koll på sitt liv och därigenom även sin ekonomi så mår man bättre. Mår man bättre är det enklare att finna motivation att börja träna och därav må ännu bättre. Ja ni fattar, ringar på vattnet effekt.

Så dagens ledord blir: Ta kontroll över ditt liv och lev det fullt ut!

Inga kommentarer: