lördag 8 november 2008

Lunch

Sen lunch igen, fick i mig en clementin och två klasar med vindruvor innan det var dags. Till lunch blev det nu stekt fläskfilé med ris, kokta grönsaker och sallad. En sak som folk har påpekat är just angående stekningen och att det är så onyttigt att steka i massor av fett. När jag steker så använder jag väldigt lite fett och då uteslutande olivolja eller rapsolja vilket är ett nyttigt fett. Håll er till dessa två när ni lagar mat så är ni safe.
En sak som många inte tänker på är att kroppen behöver fett för att göra sig av med fett. Detta kan förklaras väldigt enkelt med lite sunt förnuft, om din kropp kontinuerligt får bra fetter så behöver den inte behålla och lagra fettet. Om du däremot inte ger den fett så kommer den att dom få gånger som den får fett att behålla och lagra detta i sina reserver, dvs man blir tjockis. Att tänka på är just det här med bra fett, tidigare har man påpekat att det är omättat fett som är det nyttiga fettet och det mättade som är onyttiga. Nu på senare tid så har det dock kommit fram att det är transfetter man ska vara vaksam mot. Transfetter finnas tex i pommes frites, pajer, piroger, feta kondisbitar, chokladbollar, småkakor, kex, godis och snacks. Dvs do not eat that SHIT!

Någon dag kanske jag orkar skriva om skillnaden mellan alla dessa men vill ni ha mer info kan ni alltid Googla då det finns mycket information om fett. Det jag vill förmedla och det jag tänker på själv är att man ska vara medveten om vilket typ av fett man får i sig.

Inga kommentarer: