onsdag 26 november 2008

Kiropraktor

Kiropraktorn knäcket till lite mer i ryggen och nu känns den relativt bra. Fick även OK på att börja träna igen bara jag avstod från vissa övningar som var extra skadliga för ryggen som tex "full range situps", dvs en situp där du går hela vägen ner i marken med skulderbladen och sedan drar dig hela vägen upp så att armbågarna träffar knäna.
Denna övning tycker jag ändå inte ger särskilt bra resultat så det är inget jag tycker påverkar min träning. Däremot är "crunches" ett mycket bättre val där du har bena uppslänga på en stol i 90 gradig vinkel och bara rör överkroppen under ett litet område där du hela tiden håller magen spänd.

En annan övning som jag måste se upp med som fuckar up om den görs fel är marklyft, ska marklyft göra så måste ett sånt tyngdlyftarbälte användas för att stabilisera hela ryggen. I mitt fall kommer jag bara lägga ner den övningen helt och utföra andra ryggövningar.

Jag gjorde även en EMS undersökning av ryggen där nervernas aktivitet undersöks och kiropraktorn kom då fram till att jag behövde behandling på ena sidan av nacken vilket jag också fick. Han trodde att mycket av huvudvärken som jag ofta haft beroedde just på nacken. Jag måste dock kolla runt lite kring det här då jag inte är nåt stort fan av att börja knäcka i nacken om inget är trasigt. Men vi får se hur det blir, ska göra lite undersökningar.

Till lunch idag åt jag min tikki masala som jag gjorde i förrigår, har 2 matlådor kvar av den så det blir både middag och lunch imorgon. Till eftermiddagsmellanmål fick jag i mig en skål med lättfil och osötad müsli. Nu ska jag iväg på shopping i stan.

Inga kommentarer: