måndag 10 november 2008

Lite background

Får en del respons på det jag skriver, dock inte i form av kommentarer här på sidan utan kompisar jag pratar med. En åsikt som dök upp var min bakgrund med idrotter så jag tänkte att jag kunde ge lite feedback på det.

Mellan 8-19 års ålder spelade jag tennis. Är praktiskt taget uppvuxen i tennishallen i Uppsala. Med det inte sagt att jag var särskilt vältränad eller med någorlunda bra kondition. Tvärtom har jag alltid under min uppväxt varit rund och go, även fast jag spelade mycket tennis stoppade jag i mig minst lika mycket godis och chips vilket inte var en bra kombo. Jag kom ändå så långt att jag tävlade runt om i Uppland och även vid större tävlingar så som SM och liknande. Dock alltid som tjockis. Att jag ens kom så lång jag gjorde berodde till stor del på min känsla för spelet och en förmåga att vara på rätt plats vid rätt tid.

Omkring 19-20 års åldern tröttnade jag på att vara rund och go och började istället att äta mindre, ohälsosamt mycket mindre när jag ser tillbaka såhär i efterhand men hursomhelst så gick jag ner i vikt. I samband med detta började jag även träna väldigt mycket kampsport, främst MMA/Shootfighting där jag även gått ett par matcher både i Sverige och Finland. Jag har även under den perioden från och med 19 fram till nu varit relativt aktiv på gymet och även i kosthållning och liknande. Jag försöker än idag vara öppen och ta åt mig ny information vad gäller träning, mat osv. Det jag vill komma fram till här är att min framgång rent formmässigt på denna blogg kan tänkas ha gått snabbt och jag är fullt medveten om att det med stor sannolikhet inte går lika snabbt för någon som inte har tränat alls eller har någon som helst "bas" att utgå ifrån. Oavsett detta är jag helt övertygad om att fantastiska resultat kan uppnås om man bara ger sig fan på att man vill förbättras.

Det är här skillnaden ligger, är man så pass motiverad att man slutar äta skräpmaten?
Det finns en hel drös med människor som går till gymet och tränar sina 2-3 pass i veckan och därigenom tror att de ska få resultat. Men utan att betänka kosten kommer man ingenstans. Här tror jag att det krävs motivation, motivation för att bryta gamla mönster och därigenom uppleva resultat, resultat som fungerar som bränsle till motivationen för att bibehålla de nya vanorna och inte falla tillbaka i det gamla. Så min uppmaning till alla som är missnöjda eller vill se en förändring i sig själv. Prova att satsa ordentligt! Både på mat och träning i 20-30 dagar och se själva att det faktiskt går!

Inga kommentarer: