lördag 3 januari 2009

Bilhistoria numero uno

Jag kanske missat att berätta det men jag blir färdig civilingenjör i farkostteknik någon gång i slutet på mars. Har pluggat på Kungliga tekniska högskolan i 5 års tid nu snart och det ska bli grymt skönt att bli klar. Därefter till Norge för att jobba som utvecklingsingenjör på ett företag som utvecklar högteknologiska stridsbåtar.

Men det var inte det jag skulle skriva utan att jag faktiskt även har ett stort intresse för bilar. När jag var runt 17-18 hjälpte jag till att starta igång en bilimportfirma som än idag finns kvar och rullar på.
Den första bilen vi importerade var en privat bil til mig. Tyvärr så hade länstyrelsen tagit mitt fina körkort eftersom jag totalkrashat några månader innan. Rättare sagt 28 dagar efter att jag fick mitt körkort lyckades jag skapa total kaos i en korsning. Av någon anledning blev den korsningen en rondell 6 mån därpå… Hmm, undrar om jag hade nåt med saken att göra.

Eftersom jag inte fick köra pga av körkortet så fick min kompis och även affärspartner köra, resan gick från England till Nederländerna och vidare genom Tyskland, Danmark och slutligen in i Sverige, uppe i Norrköping rasade hela växellådan ihop. Vi hade riktigt roligt på vägen dock, ska inte ens skriva vilka hastigheter vi snittade för då kommer säkert farbror blå och blir arg på mig. Jag skyller på att jag var ung och dum.
Hursomhelst jag och vännen satt alltså på E4an, mitt i natten med halva bilen fylld av Red Bull. Man skulle kunna tro att vi skulle vara sura över att ha kört i 24 timmar konstant och nu var strandsatta men vi satt bara och skrattade, kan ha varit Red Bullens fel vad vet jag.

Kompisar ringdes upp och vi blev räddade av en Volvo 740 och ett släp ett par timmar senare. Hemma i Uppsala kl 5 på morgonen. Trötta, griniga men vid liv. En av mina många bilhistorier som alltför ofta har gått åt skogen. Imorgon ska jag berätta om min korsningskrasch mer i detalj.

Inga kommentarer: