tisdag 6 januari 2009

Crossfit - lösningen?

Ni har säkert sett att jag utövar träningsformen Crossfit. Denna träningsform är utvecklad i USA och har vuxit lavinartat runtom i hela världen. I första hand tycker jag att träningsformen är bra just på grund av variationen av övningar. Grundidén med träningen är att fungera som ett komplement till idrottsutövare som sätter höga krav på styrka, uthållighet och koordination. Exempel på dessa är bland annat kampsportare. Det var även via min kampsport som jag kom i kontakt med Crossfit.

Självklart finns det för och nackdelar med all typ av träning och Crossfit marknadsförs oftast väldigt konstigt som den ”ultimata träningsformen” som ska uppfylla alla dina drömmar om fitness (lite överdriven tolkning av mig). Denna väldigt hårda marknadsföring kan även jag ställa mig frågandes till även om jag utövar träningen och tycker den är grymt bra!

Idag hittade jag väldigt bra läsning inom området på denna sida .
Har du tid över så läs texten men även efterföljande kommentarer och diskussioner då det kommer fram riktigt bra grejer som skribenten till själva texten misstolkat/överdrivit. Bland annat att övningarna alltid ska göras strikt och med god form, även om det är många repetitioner som ska göras. Det är dock lätt att fuska när man blir trött men då ser man istället till att pausa för att sedan fortsätta göra korrekta repetitioner.

Jag har tidigare även nämnt att man inte behöver följa de viktangivelser som ges för varje övning utan man ska skala dessa utifrån sina egna förutsättningar, dvs sänka och höja belastningen (vikten) utifrån din egen vikt och kapacitet.

Ett annat tips från min sida personligen är att om man är tveksam till hur övningarna ska genomföras så bör man ta hjälp av någon som vet. Det finns bland annat certifierade Crossfit instruktörer som kan hjälpa till med detta och jag kan även hänvisa till dessa om intresse finns.

Om man ser till mitt träningschema ses att jag inte enbart tränar Crossfit utan även klassisk styrketräning samt klassisk aerobisk träning just för att få med alla bitar av träningen. Jag försöker även välja att köra de Crossfit passen där flera övningar ingår. En variation som denna tycker jag personligen är det bästa upplägget.

Slutsatsen från författaren på texten som jag tycker är rätt vettig är följer nedan:


"Allt som allt tycker jag att Crossfit är en bra träningsform för någon som
vill utmana sig själv, bli starkare och må bättre. Träningsformen ställer mycket
större krav på koordination och motorik än klassisk gymträning. En annan sak som
är bra med Crossfit är att man inte behöver ha några större kunskaper om
träningsupplägg då det egentligen bara är att läsa deras program och sen köra
igång.

Nackdelarna är att en del av deras övningar, så som de olympiska lyften,
kräver en god teknik och detta är många gånger väldigt svårt att lära sig på
egen hand och utför man dem övningarna fel kan man åka på en skada ganska lätt.
Ett annat stort minus är marknadsföringen som är orsaken till att jag skriver
detta.

Om man vill träna efter Crossfit måste man lyssna på sin egen kropp och
veta sina egna begränsningar. En stor del av Crossfit är att man hela tiden ska
utmana sig själv men man ska vara medveten om de eventuella konsekvenserna av
att hela tiden ligga nära gränsen för vad man klarar av. Jag har hört historier
om folk som direkt känt att de haft för mycket vikt på en stång, men då de inte
velat förlora tid så har de valt att köra vidare med den nuvarande vikten
istället för att ta en kort paus och ta av några kilo. Bli inte en av dem. "

Inga kommentarer: