torsdag 8 januari 2009

Knas med hyresgäst

Eftersom jag bor i Helsingborg fram till i mitten på Mars så hyrde jag ut min lägenhet i andra hand uppe i Sthlm. Då jag tyckte det var smidigt så hyrde jag ut den till en kille som just då befann sig i Helsingborg eftersom det blev smidigt med att skriva kontrakt utan att behöva åka upp till Stockholm och så vidare. Hade ingen bra magkänsla för hyresgästen men det fick gå ändå tänkte jag.

Har bara varit problem sen första dagen. Killen "missade" depositionens storlek och överförde bara hälften. Detta fastän det stått i annonsen och i 3 efterföljande mail, både innan kontraktet skrevs och efter att kontraktet skrevs.

Mitt enda krav egentligen för uthyrningen var att när det dök upp post i mitt namn så skulle han sända det vidare till Helsingborg. Tror ni att han gjort det? Nej!
Efter 2 månaders uthyrning ringer jag upp honom och frågar, har det kommit post? Han svara jag vet inte, jag kan kolla ikväll. Visst postboxen är på nedervåningen så självklart kan man missa att kolla varje dag men har han inte kikat på 2 månader??
Hursomhelst han ringer tillbaka och säger att det kommit post (detta var en lördag). Jag sms:ar över min adress och ber han skicka posten samma dag så att jag har den i Helsingborg på tisdag.
Tisdag kommer och tisdag går. På onsdag ringer jag upp honom och frågar om han skickat posten.
Hans svar: Nej alltså, det är bara ett brev från Swedbank.
Min tanke blir: Vad spelar det för roll om det är ett brev från Swedbank, jag sa åt dig i lördags att posta breven oavsett vad det var.
Eftersom jag just i detta fallet visste vad det var i brevet och det bara var ett kvitto på en transaktion bad jag honom slänga det. Men ändå är det helt sjukt att han inte hade skickat det även fast vi kommit överens om det.

Jag skickar honom ett par mail angående praktiska saker under hyrestiden också, självklart får jag inget svar och efter ett telefonsamtal med honom får jag reda på att han tydligen inte använder den email:en även fast jag spicifikt vid uthyrningstart frågat om det är den emailen han kan nås på och han svarat ja.

Hyran kan man ju ta också, inte en enda gång har han betalat hyran i tid. I och för sig har jag inte varit jättehård på datumet utan sagt att nån gång efter den 25e då man får lön kan han skicka över hyrespengarna. Efter ett par månader då jag insett att han inte förståt vad jag menat utan skickar hyran lite sporadiskt där jag har pengarna på mitt konto oftast efter månadskiftet gjorde att jag efter förra månadens hyra utryckligen sa: Från och med nästa månad ska hyran vara på mitt konto senast den 28:e, du får själv se till att sända den en bankdag innan detta.
Det blev jul och nyår. Hyran damp in på mitt konto den 5:e januari.
Jag förstår inte, jag förstår verkligen inte. Kan man anta att någon är handikappad eller efterbliven när man agerar så här?

Problemen är inte slut där, eftersom jag fått jobb i Norge så sa jag upp lägenheten till den 15e mars. Vårt hyreskontrakt var skrivet till sista april. Jag försöker ringa honom (som så många gånger) utan att lyckas så jag drar iväg ett sms och ber han skicka mig posten. (eftersom han aldrig gjort de). Jag har för övrigt gjort en flyttanmälan till mina föräldrars hus då hyresgästen verkligen inte kunde hantera min postönskan. Men det ligger ju gammal post kvar som jag gärna vill ha. Bland annat en räkning.
Han förklarar att han inte kan ses den helgen och vill ha min adress istället så han ska skicka posten. Jag ger han adressen och säger samtidigt i sms (eftersom han aldrig svarar) att lägenheten är uppsagd till 15 mars.
Får tillbaka ett sms om att jag inte kan göra så, att jag inte meddelat honom om den kortare hyrestiden. Jag svarar att på kontraktet är det 1 månads uppsägningstid från båda håll och jag meddelar honom i och med mitt sms drygt 2 månader i förväg, dvs enligt kontraktet och ber honom ringa mig om han har frågor. Han ringer inte.

Nu har det gått ännu ett antal dagar utan att jag fått någon post skickad till mig. Provade ringa honom och ingen svara. Jag blir så trött på det här... så trött.

Jag är inte långt ifrån att göra något dumt... men jag ska försöka hålla mig.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Evicta honom!

Lär inte vara svårt att hitta en hyresgäst till 2 mån i Sthlm...

carro sa...

Känner igen det där. Hyrde oxå ut en lägenhet i andr hand för några år sedan. Ett tvättäckta pucko det med. Satan vad det suger energi från en *stön*.
Ser att du kör crossfit. Var hittar du programen/övningarna? Är lite sugennämligen.

Globetrotter sa...

Har tränat Crossfit tidigare mycket och tycker det är grymt bra att slänga in såna pass som variation till resterande träning. på www.crossfit.com så kan man om man vill följa WOD-workout of the day. Jag följer dock inte dessa utan väljer ut guldkorn som jag själv tycker är bra pass som jag sedan kör.
Ska man endast följa WOD så tränar man för lite tycker jag personligen. Om man däremot kör WOD varje dag som tillägg till resterande träning så kan det vissa dagar bli för mycket träning. Därav mitt val att välja ut pass från olika WOD som jag tycker är bra.

Anonym sa...

Fast tar man med den officiella uppvärmingen så blir det ju lite bättre drag i övningarna å andra sidan.

+45 dips, crunches, squats, back extensions och pullups :)

Globetrotter sa...

Absolut, det ger extra träning. Att däremot göra samma procedur varje gång man kör ett crossfit pass, dvs varje dag om man kör WOD tycker inte jag personligen är optimalt. Dessutom vill jag ha med den klassiska styrketräningen på ett hörn också. Därför ser mitt schema ut som det gör. Jag körde däremot WOD på den tiden jag tränade MMA riktigt seriöst och den kombon var grymt optimalt!

multi sa...

Ärligt Gagge, vad väntar du på?

Åk dit och hugg fanskapet...

Globetrotter sa...

Hahahaha Mats. Din lösning kanske inte är så optimal men tro mig tanken har slagit mig att göra något riktigt dumt.
Har dock styrt upp situationen nu. Ska träffa killen imorgon. Det riktigt tragiska är att han är 37 år gammal.