fredag 9 januari 2009

Bilhistoria tre

Lugn och fin. Jag har många såna här på lager.
Denna historia utspelade sig för ca 4 år sen, mitt i centrala uppsala på kungsgatan.
Jag hade precis importerat en bil från england och åkt till Micro för att köpa nya framlyktor som behövdes vid registreringen i sverige. Det kan tilläggas att jag var väldigt trött då jag hade hämtat hem bilen kvällen innan och kört i princip hela dagen. Någon vidare sömn hade jag inte heller fått.

Hursomhelst, jag står vid ett rödljus på kungsgatan och det är en ganska lång kö av bilar framför mig. Kopplingspedalen är intryckt och ettans växel ligger i. Jag känner hur mina ögonlock blir allt tyngre och tyngre. Det går väldigt snabbt och jag känner hur bilen skuttar till och det tar tvärstopp. Öppnar upp ögonen och inser att jag slumrat till, flyttat på vänsterfoten från kopplingen och lyckats göra ett känguru skutt in i framförvarande bil.

Det kommer ut ett äldre par som är riktigt upprörda. Herren i fråga börjar gapa och skrika om polis polis! Det kan nämnas att den enda skadan som uppstod var en liten repa på hans bakkofångare samt att min ena framlycka sprack (tur att jag precis köpt ny).

Mannen ringer polisen som kommer dit och är måttligt intresserade av händelsen. De frågar oss om varför vi inte bara löste situationen på plats genom antingen kontantbetalning eller genom att skriva försäkringspapper. Jag förklarar att bilen är nyimporterad, dvs ägaren i England har avregistrerat sig som ägare och jag i Sverige har inte hunnit bli nya ägaren. Dvs ingen försäkring, ingen besiktning, ingen ägare och bilen är inte ens registrerad i landet.

Jag frågar vad som kommer hända härnäst och polisen bara skakar på huvudet och medger att han aldrig varit med om en liknande situation. Hursomhelst lugnas gubben och gumman ner och de drar vidare i hopp om att jag skulle straffas och de skulle få pengar från sin försäkring.

Än idag har jag inte hört någonting om olyckan, varken från polis, länstyrelse, jultomten eller David Hasselhoff. Ärendet måste ha gått upp i rök.

Sensmoralen blir alltså, om du är trött så sov! Kör inte bil. Och kör du bil så se till att köra en obesiktad, oskattad, icke registrerad bil som du inte heller är ägare till så kanske du slipper böter om det händer något.

Inga kommentarer: