måndag 19 januari 2009

Tankar

Två saker vill jag ta upp.

1.
Hörde på radion att det tydligen är bloggkrig om size zero. Ni vet modeller som ser ut som benrangel och det var även prat om allt bloggande om att gå ned i vikt vilket var sjukligt o.s.v.
Jag håller med faktiskt, det är sjukligt med folk som slutar att äta och går ned i vikt. De människorna ruttnar inifrån. Speciellt med tanke på att det enda de stoppar i sig är kaffe typ. Inte direkt så att de får i sig de viktiga näringsämnen som kroppen behöver.

Sen tycker jag att man varken ska upp eller ned i vikt om man mår bra och trivs med sin vikt/form. Om man däremot är missnöjd så kan det vara grymt motiverande att börja kika på sin form. Ofta så börjar livet rulla på när man mår bra och där kan ens vikt/form spela stor roll.

2.
Lite fortsättning på föregående punkt, när man mår dåligt så orkar man sällan engagera sig. Så mår man dåligt över hur man ser ut så pallar man oftast inte sätta igång och kriga vilket man borde för att ta sig ur the dark side. Samma sak om man nyligen kommit ur ett förhållande eller förlorat sitt jobb osv. Mår man dåligt så blir man lat, thats it.

Så vad gör man? Mitt tips är att omge sig med bra människor. Din omgivning kan påverka dig mer än vad du tror! Ibland blir jag själv lite ledsen över att jag inte kan hjälpa folk som jag ser runtom mig som väldigt tydligt mår dåligt över sin situation. Man kan inte bara ta upp en sån grej då det är väldigt känsligt för många.
Personligen skulle jag bli hur glad som helst om någon fråga mig om jag ville hjälpa dem. Oavsett om det handlar om att gå upp i vikt, gå ned i vikt, lära sig tänka mer positivt eller något annat som dem behöver hjälp med.
Så våga fråga helt enkelt! Jag övertygad om att det finns fler människor som vill ställa upp för sina vänner i nöd.

1 kommentar:

Sara sa...

Tack för all hjälp! :)