tisdag 30 december 2008

Att njuta

Känner mig faktiskt bättre nu såhär mitt på dagen men ska ändå vila så att jag vet att jag är helt frisk inför imorgon.

Kom och tänka på en sak, det här med att träningen kan ta överhanden. Jag läste på en tjejs blogg precis om att hon var på ett spinningpass och blev sur över att hennes pulsklocka inte fungerade. Det jag försöker syfta på är att träning, bra mat är viktigt men det viktigaste är att må bra. Det vill säga att om man sitter på sin spinningcykel och faktiskt tränar så är det viktigast, inte att man håller precis rätt puls för fettförbränning.
Jag har tidigare skrivit att elektriska hjälpmedel är bra i jakten på den perfekta formen men det får inte bli att de tar överhand. Jag vet själv att jag ibland kan gå överstyr, jag tar en liten näve med russin och börjar fundera på vad de väger, tar en ny näve och knallar till min våg och väger... Räknar ut näringsvärdet och konstaterar att det var helt lugnt, att jag inte dog av mina 15 gram russin.

Jag vet att jag inte ska göra så men ändå gör jag det, men jag tror någonstans att just min vetskap om att det är fel ändå är givande. Det är inget fel i att väga maten eller ha state of the art hjälpmedel för träningen. Men någonstans måste man ändå kunna leva sitt liv fullt ut.

Jag vet inte hur det ligger till med andra som tränar hårt, jag vet iallfall att jag behöver tänka extra på det då och då.

5 kommentarer:

Kstin sa...

Visst, men du kan väl ändå inte döma andras val när det gäller hur eller varför de tränar?
Jag menar, om jag vill ha en pulsklocka, det gör min träning roligare, om mitt mål med träningen är mer än bara "må bra" tex inför en tävling eller vad den nu än må vara, så är det väl ändå upp till mig?

Kanske låter lite negativ, men bara för att man själv upplevt något dåligt så behöver ju inte det betyda att alla andra som inte lever som du kommer vara med om samma dåliga sak?

Livet blir vad man gör det till. Varken mer eller mindre. Man väljer själv vad man lägger energi på.
Sin pulsklocka, eller att störa sig på någons klagande över sin trasiga pulsklocka =)

/K

Kstin sa...

Ah, vad svammligt det där blev...

Kort och gott, bara för att jag blir sur över att pulsklockan kanske skulle lägga av under en träning så behöver inte det betyda att jag inte njuter av träningen eller livet.

Så, mycket bättre =)

Dessutom la min pulsklocka av under en löpning men jag blev glad för jag fick en sprillans ny på garantin istället!

Och hur många gånger har man inte glömt bort att starta den där jäkla manicken när man ska träna och upptäcker det inte förren passet e slut?!
En klassiker hos mig iaf...

Globetrotter sa...

Nemen tjenare Kerstin.
Känn dig hedrad över att du fick vara ett upplysande exempel istället för att ta illa upp.

Inlägget var riktad mot att inte låta träningen ta överstyr och inte din pulsklocka rent specifikt.

Gott nytt år.

Anna (Orka mera) sa...

Och här kommer svaret från tjejen på bloggen som blev arg på sin pulsklocka...

För det första: jag blir arg på icke fungerande teknik oavsett om det gäller fjärrkontroller till teven eller vad det än må vara.

Jag tränar gladeligen utan pulsklocka och njuter av det, men har jag väl bestämt mig för att träna pulsbaserat så stör det mig om tekniken inte är med. Jag kan ju ha olika mål med min träning, vissa dagar lågintensivt andra högre intensitet, där variationen i sig är ett syfte. Och där har jag stor hjälp av en fungerande pulsklocka, både för att hålla tillbaka och för att ösa på. Det kan låta träningsnördigt men jag tycker inte det är nördigare än att vilja ha ett par fungerande skor.

Globetrotter sa...

Aha det var ditt inlägg jag kommenterade. Fast Kerstins pulsklocka kanske också la av i och för sig. Hursomhelst gillade jag ditt svar skarpt Anna.
Träningsnördigt is the shit!