tisdag 16 december 2008

Lång dag

Varit en ganska lång dag idag men mycket bra grejer har gjorts. Både på jobbet och i träningsväg.

Grej of the day:

20 min pingis som uppvärmning

Följande på motioncykel där "on" innebär högt tempo och "off" motsvarar vila:

- 45 sek on, 45 sek off
- 1 min 30 sek on, 1 min 30 sek off
- 3 min on, 3 min off
- 6 min on, 6 min off
- 3 min on, 3 min off
- 1 min 30 sek on, 1 min 30 sek off
- 45 sek on

Därefter kördes tre varv av följande
- 25 push-ups
- 25 back extensions

Sjukt bra träning, svetten bara rann konstant under cykel intervallerna och avslutningen med lite styrka kändes helt rätt. Grymt skönt!

Matbiten såg ut såhär idag

Frukost: Fiberberikad havregrynsgröt
Lunch: Tikka masala kyckling med fullkornscouscous och sallad
Mellanmål: 2 skivor av hemmagjort bröd + 2 clementiner
Mellanmål: 1 Gainomax recovery (panikintag efter träningen)
Middag: Tikka masala kyckling med fullkornscouscous och sallad
Mellanmål: Osötad müsli med lättfil

Nu har det gått 2 dagar där jag fått panikinta gainomax recovery efter träningen då kroppen skriker efter energi. När jag kom hem idag kom jag på att gainomax inte är optimalt då det innehåller lite väl mycket socker samtidigt som det helt enkelt är dyrt att trycka i sig en gainomax om dagen då dom kostar omkring 15kr.

Så vad gör man? Jo man bakar/lagar egna bars från scratch. Recptet ses nedan tillsammans med bild på hela "kakan".

BARS RECEPT

Ingridienser
1 dl fiberhavregryn
2 dl solrosfrön
1 1/2 dl russin
1 msk nyponskalmjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 msk kakao
2 äggvitor
2 msk proteinpulver
1 msk vatten

Gör så här
Sätt ugnen på 100 grader.
Lägg alla ingredienser i en matberedare och mixa ordentligt tills det är en kladdig smet.
Forma till en längd, ca 5 cm bred och 1 cm hög.
Lägg längden på bakpappersklädd plåt.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
Skär längden till ca 10 kakor.

Näringsvärde per st
133 kcal
Protein 6g
Kolhydrater 11g
Fett 7g

Barsen är inte det nyttigaste på planeten men jag får hellre i mig lite mer fett än för mycket kalorier socker som gainomaxen har. Jag har inte provsmakat dessa än då dem ligger i kylen utan det blir imorgon så jag återkommer med utvärdering då. Sen att den ser ut som en bajskorv är en helt annan historia.

2 kommentarer:

Anonym sa...

bajskorv is nice, haha!

Anonym sa...

du måste lägga upp recept på din Tikka masala kyckling, verkar va grymt god!
Mvh^/
Bruno