onsdag 3 december 2008

Fran!

Okej, träningsvärken satt fortfarande i men jag har ändå lyckats köra dagens pass enligt www.crossfit.com. Innan jag matar på med vad det var och vad jag ätit så tänkte jag ge lite mer förklaring på crossfit konceptet.

Anledningen till att många av passen är väldigt korta, intensiva är att pulsen ska komma upp i ordentlig nivå. En idé bakom det hela är att kroppen fortfarande håller en hög förbränning under en lång tid efter denna typ av träning. Det vill säga att du även när du åkt hem och tittar på din TV ska fortsätta förbränningen på en högre nivå än i vanliga fall. Om detta är vetenskapligt sant låter jag vara osagt då jag inte har beläggning för det. Det jag dock verkligen gillar med konceptet är att näst intill alla dagsövningar är mätbara och återkommande vilket medför att man kan följa upp sina resultat på ett smidigt sätt. Många av dagspassen är även namngivna utifrån namn, dels så har vi ”The girls” som består av en grupp med övningar med tjejnamn och dels så finns de övningar som har döpts och skapats för att hedra stupade män inom armén och liknande.

Alla övningar går även att skala, dvs anpassa till din specifika vikt. Här finns det säkert olika metoder men jag antar att de övningar där olika vikter ska användas är menade för en normalstor vältränad amerikan på 80kg. Det jag gör då är följande:

Angiven vikt i lbs (amerikansk viktmått) * 0.45 = vikt i kg
Vikt i kg/80kg = viktfaktor
Viktfaktor*min egen vikt = Nedskalad vikt som ska användas i kg

Nu till dagens pass som är en av ”the girls”, nämligen: Fran

Grej of the day:

Innan passet
10 min pingis
10 min snabb gang på löpband
10 min motioncykel

FRAN
21st pullups
21st thrusters (30kg)
15st pullups
15st thrusters
9 pullups
9 thrusters

Detta görs så snabbt som möjligt med korrekt utförande.

Min tid: 7min 3sek

Denna typ av dagsövning är ganska vanlig och skrivs ofta som ”21-15-9 på tid” följt av vilka övningar som ingår. Om ni undrar hur thrusters utförs så finns det att hitta på nätet.

Efter passet:
3x50 crunches

Blev lite långt inlägg kanske… Kommer ett annat med dagens mat också senare.

Inga kommentarer: