söndag 7 december 2008

Mycket på gång

Har suttit och fixat med min tänkta fitness deluxe sida under större delen av dagen. Rätt mycket jobb och då är det ändå inte jag som kodar själva sidan, eller inte den större delen iallfall.
En annan grej som jag startat igång är följande: http://provaensport.blogspot.com
Först tänkte jag starta en hemsida för det projektet också men jag startar med en blogg och sen om det slår rot. Har även kontaktat lokala tidningen här i stan för att se om man kan få hjälp med att få ut budskapet. Tycker personligen det är så pass allmännyttigt att dom kanske kan tänkas hjälpa till. Får se hur det blir hursomhelst.

En annan sak jag funderat en del på är timing
Timing is everything! Har ni hört det? Det stämmer verkligen när det gäller mig och det borde göra det för dig också. Jag ska förklara hur jag menar.

Vi börjar med grunderna, efter att du tränat så behöver din kropp få i sig mat, desto snabbare desto bättre. Det tror jag alla är medvetna om, om inte så märker man ofta av det då kroppen på naturlig väg skriker efter mat/näring efter ett jobbigt träningspass.

Nästa antagande gäller kosten, oavsett om du ska upp eller ner i vikt så gäller det att äta regelbundet med omkring 3-4 timmars mellanrum. En tumregel är att äta enligt modellen:

Frukost – Mellanmål – Lunch – Mellanmål – Middag – Kvällsmål

Sen beror det som sagt på om du ska upp i muskler, ner i fett eller vad just du har för målsättningen, den modellen ovan bör gälla för dig med skillnaden på storleken på måltiderna. Ska du ner i vikt så gäller små portioner och upp i vikt större portioner.

Nu till det jag menar med timing inom träningen. Det är för mig väldigt viktigt att anpassa träningspasset så att det ligger innan en av de större måltiderna ovan. Det vill säga innan Lunch eller Middag, även mellanmålen kan funka men grundregeln är att de alltid ska vara dags för mat efter att du tränat. Om du istället tränar vid ”fel” tidpunkt kommer du efter passet att vilja ha mat och därav även stoppa i dig mat. Är det då dags för en av dina regelbundna måltider kommmer detta innebära att du stoppat i dig mat i ”dubbla omgångar”. Och som alla kanske vet så innebär fler måltider att du stoppar i dig mer energi vilket innebär att du har svårare att gå ned i vikt. Om du istället ska upp i vikt så gäller inte samma resonemang då du hellre vill ha i dig mer energi än du gör av med.

Jag drar slutsatsen att de flesta som läser denna blogg och även de flesta som är missnöjda med sin kropp vill gå ned i vikt och för er tycker jag detta med ”timing” bör funderas på.

Så om vi summerar det till en enkel mening: Ät int en stor lunch/middag och dra iväg till gymet direkt efteråt.

Inga kommentarer: