måndag 22 december 2008

fisk ?

Det kanske har slagit någon att jag väldigt sällan (läs: aldrig) nämnt eller tillagat fisk. För dom som känner mig är det inget konstigt då jag inte ätit fisk eller skaldjur sedan 3 års ålder eller liknande. Med ett undantag och det var i somras på midsommar då jag faktiskt tvingade i mig en räkmacka. Själva mackan var god fast jag hade klarat mig utan räkorna.

Jag vet inte vad det beror på men det är 100% psykiskt. Jag har vid ett par ggr försökt att äta fisk men så fort gaffeln med fisken närmar sig min mun så har jag fått semi-allvarliga panikattacker. Jag gillar inte tanken på det glänsande skinnet, jag får kalla kårar av att det ska kännas helt sladdrigt och mjukt på något sätt. Jag är fullt medveten om att detta låter helt uppåt väggarna och jag har faktiskt gått från att totalvägra att prova till att faktiskt bli lite halvt nyfiken på att testa.

Störst sannolikhet att jag får i mig fisk är om jag inte kan se att det är fisk jag äter, dvs all form av fisk där man kan se spår av skinn går bort totalt, här inkluderas självfallet diverse inlagd sill, lax med skinn osv. Frågan är bara vilken fiskrätt man bör testa sig på om man inte ätit fisk på över 20 år ?

Jag är tillräkligt påläst för att veta att fisk är ett sjukt bra livsmedel som innehåller mycket bra proteiner och även nyttigt fett. Just därav börjar jag faktiskt gå emot min 20 åriga trotsighet... Någon som har tips på en enkel, god och "maskerad" fiskrätt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Stekt tonfiskbit eller stekt laxbit utan skinn.

Jag kan dra över bild på min yakisoba med lax i när du kommer på MSN :)