onsdag 17 december 2008

CrossFit

Man kan faktiskt ana att CrossFit är en väldigt intensiv och tuff träningsform när en av deras loggor ser ut såhär:


Kan berätta att jag aldrig någonsin i mitt liv hade spytt pga träning fram till dess att jag provkörde mitt första Group Crossfit Workout på Sthlm Shott som är min kampsportsklubb uppe i Stockholm. Riktigt skum känsla efter ett så pass hårt pass där man varken kan stå, sitta eller ligga i fosterställning pga av den höga pumpen man har i kroppen. Känslan efteråt när man väl kom hem och åt mat, satte sig i soffan och varvade ner var oslagbar!

Nu tror jag inte att CrossFit är det bästa att börja träna från scratch då det kräver en hel del disciplin och till viss mån grundstyrka för att vara optimalt men övningarna är ändå individuellt anpassade. Görs ett pass på tid så kan det mycket väl vara att en som är riktigt fit gör det passet på 15 min medan någon som är ny i gamet gör den på 45 min. Så länge man gör det man ska göra efter egen förmåga så gör man rätt! Detta gäller inte bara den här typen av träning utan all form av träning!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skulle inte kunna göra en lista på vad alla "hip extensions" osv betyder på svenska? Samt kör du dessa pass i löpspåret, gymmet eller köket?

Globetrotter sa...

Jo det kommer komma en lista med visuell förklaring så fort min hemsida är uppe. Fram till dess så finns det en rubrik som heter "excersises and demos". Där finns 90% av alla övningar med inkluderade videoklipp.