onsdag 17 december 2008

Ätardag, bra eller anus?

Tänkte dela med mig av en grej som jag läst om under ett par dagar nu, nämligen Ätardagen.

Med ätardag menas oftast att man under någon dag (tex. en dag i veckan, eller en dag i månaden) svullar. Det vill säga att man äter vadsomhelst och mycket av vadsomhelst. Pizza, burgare, godis, chips osv. Tanken har dock varit att eftersom kroppen chockas av så passa mycket energi i form av kalorier så klarar den inte av att tillgodogöra sig allt och den negativa effekten blir liten.

Självklart är detta resonemang bullshit vilket även har kommit fram på senare dagar. Fyller du kroppen med överflödig energi kommer denna att lagras och du kommer att vara tvungen att göra dig av med denna energi för att kunna fortsätta gå ned i vikt. Med detta vill jag ha sagt att om du vill gå ned i vikt så försök att hålla en hälsosam nivå av matintag kontinuerligt. Detta har jag skrivit förr och påpekar det igen. Min filosofi är och kommer fortsätta att vara följande

"Kan du inte tänka dig att hålla din diet hela livet ut så ska du byta diet"

Vad vill jag ha sagt då? Jo, gå inte ned i nån "jag ska sluta äta helt" bara för att du tror att du kommer gå ned i vikt, till att börja med kommer din kropp gå ned i svält och spara upp allt den får i sig i form av fett (sagt detta tidigare) och dessutom kommer du aldrig att orka hålla uppe den typen av liv vilket innebär att du kommer börja äta dåligt igen, gå upp i vikt igen, bli deprimerad igen och vara tillbaka på ruta ett igen.

Lägg istället upp ett vettigt kostprogram utifrån dina egna förutsättningar. Detta kan vilket dietist som helst hjälpa dig med. Jag kan självklart också hjälpa till med detta men då det är tidskrävande så är det svårt att göra det just nu när jag jobbar för fullt på dagarna. Möjligtvis att jag kan tillhandahålla en sån tjänst på hemsidan den... vi får se.

Den enda fördel som en ätardag kan ha om du nu verkligen vill ha en sån är psykiskt. Det vill säga att genom att "belöna" dig själv någon gång då och då så kan du de andra dagarna du inte äter onyttigt pusha dig själv att träna hårt och äta nyttigt. Detta är absolut en vettig fördel speciellt för dom som känner att de verkligen måste få sig godis eller liknande då och då för att inte bryta ihop totalt. Men fall inte i någon fälla där din ätardag en gång i månaden blir en ätardag en gång i veckan som blir en ätardag en gång varannan dag osv... Lura helt enkelt inte dig själv, du är smartare än så!

Om du nu ändå måste köra ätardag så försök ändå att hålla onyttigheterna på rimlig nivå. Att äta en godispåse till söndagsfilmen varannan vecka är en grej. Att äta 3 pizzor, 3 kg godis och 1 prinsesstårta under en dag är en helt annan. Tänk på det!

Inga kommentarer: