onsdag 24 december 2008

Motivation

Vaknade imorse och är fortfarande kass i halsen. Inte så illa som jag trodde att jag skulle vara men helt definitivt kan jag klassas som sjuk just nu.
Av någon anledning så sjunker motivationen när jag är sjuk. Just motivationen att träna är inte så konstig att den försvinner då kroppen har fullt upp med att bekämpa virus/bakterier för att få min kropp att bli frisk igen. Däremot är det motivationen att äta nyttigt som ryker också, iallfall för mig och jag tror detsamma sker många andra.

Jag har i ett tidigare inlägg pratat om njutning, att på grund av att man inte tränar så tar man bort en njutningsfaktor från sitt dagliga liv och då vill man istället ersätta den med en annan, tex fet och onyttig mat. Läs gärna detta inlägg då jag tror jag träffar en bra punkt.

Det jag känner nu däremot har inte med avsaknaden av träning att göra utan känns mer fysisk. På något sätt känns det som att min kropp vill ha mer energi när jag är sjuk. Anledningen kan mycket väl vara att kroppen behöver mer "bränsle" när den ska bekämpa sjukdomen. Frågan är bara om man ska ge kroppen denna energi i form av choklad, godis, onyttig mat osv. Den här typen av "mat" innehåller väldigt mycket energi per gram men istället saknar den en hel del bra näringsämnen. Jag tror på rent sunt förnuft at om kroppen kräver t.ex. 1000 kalorier extra så är det smartare att ge den dessa kalorier i samband med nyttigare mat, bara i större mängder. På så sätt får jag i mig den extra energin men även bra näringsämnen slinker ner.

Då kommer man till frågan, vill man äta supernyttigt när man är sjuk och halvt invalid? Antagligen inte. Det är mycket skönare att stoppa i sig lite extra choklad och en chipspåse då det kräver mindre arbete från min sida för att få tag i energin.
Faktum är att det vi människor anser som allra godast i matväg (dvs alla onyttigheter) är de grejer som innehåller mest energi per gram. Här är vi alltså mentalt kvar i stenålderstänket att "Jag måste stoppa i mig mycket energi annars svälter jag ihjäl". Detta är inte så konstigt egentligen. Väldigt mycket av det agerande vi människor har idag bygger fortfarande på gamla primitiva instikter som inte längre är nödvändiga, jag kan ge några fler exempel en annan gång men nu var jag inne på motivationsspåret igen.

Alltså, du/jag är sjuk och vill äta onyttigt. What to do? Det man bör förstå är att all extra energi jag stoppar i mig kommer jag vara tvungen att förbränna för att inte gå upp i vikt. Så länge jag är medveten om det så är det egentligen lugnt. Jag kan stoppa i mig extra idag men så länge jag tränar lite extra när jag är frisk så kommer jag att återupprätta balansen. Här kommer motivationen in igen.

Vi vet alla att man blir motiverad av bra resultat. Lyckas du bra i skolan så kommer du antagligen att få en "boost" av detta och fortsätta plugga vidare. Går det åt skogen så kommer du antagligen lägga ner, hoppa av, börja supa, bli en tiggare, börja lyssna på schlager och slutligen dö som ensam man. Men är detta helt sant? Antagligen inte, vi blir även till viss del motiverade av mindre missöden. Missöden får oss att tänka om, att ändra inställning och i många fall göra förändringar i våra liv för att minimera risken att hamna i skiten igen. Då vi är lata som människor så är dessa förändringar oftast inte långsiktiga men fortfarande verkliga.

Vi kan ta ett exempel med just träning och mat. Du har ätit nyttigt och motionerad och sett bra resultat vilket har sporrat dig. Efter en tid hamnar du på en platå där du inte längre ser resultat. Här inträffar missödet, du får en liten dipp i din motivation och beställer hem 12 hamburgare sm du trycker i dig under 2 dagars tid. Du dör inte men det är ett missöde när det gäller din träning och kosthållning. Du får lite ångest och inser att det inte är bra och börjar träna extra hårt för att kompensera detta misstag du gjort.

I ovanstående fall gav alltså missödet positivt resultat, dvs du fick en nytänding att börja träna hårt igen. Antagligen kommer den nya satsningen ge resultat och du är tillbaka på din höga motivationsnivå. Samma exempel går att se i många andra fall, ta en relation t.ex.

I början av en relation är allt frid och fröjd, man ser "resultat" i och med att man är glad och kär. När förhållandet har kommit till att bli vardag dvs samma som "platån" i träningsexemplet så sker ett misstag. Någon av parterna uppför sig illa, kan vara allt från en helkväll ute på krogen med grabbarna som resulterar i ett fyllehångel eller hela vägen till sex. Här är missödet. Ångesten slår in och du inser att du faktiskt hade en väldigt bra tjej, du kanske till och med uppvakter henne igen pga av ditt misstag och ni är tillbaka igen i "kärleksfasen".

Alltså, det går att vända ett missöde till något bra och det är ibland absolut nödvändigt med ett missöde för att kicka igång motivationen igen. Självklart önskar man dock att missödet ska vara tillräckligt stort för att skapa en ny inställning men tillräckligt litet för att inte skapa några större komplikationer. I träningsexemplet kanske du dör om du äter 12 hamburgare, du kanske bara skulle ätit 5st. I förhållandeexemplet kanske din tjej ger dig en örfil o dumpar dig om du är otrogen, du kanske bara skulle gått ut och supit dig full och blivit bakfull ensam i din säng och insett att din tjej är det bästa som finns.

Hursomhelst, motivation är en av grundstenarna i att lyckas, oavsett vad man gör och ibland krävs snedsteg för att man ska kunna hitta tillbaka på rätt bana igen.

Inga kommentarer: