tisdag 9 december 2008

tisdag över

Syre - vatten - mat

Där är ordningen man borde prioritera i livet, hur jag kommer fram till den ordningen? Jo sunt förnuft.

Du klarar dig utan syre i ca ett par minuter
Du klarar dig utan vatten i ca ett par dagar
Du klarar dig utan man i ca ett par veckor.

Vad händer när du tränar och förbättrar din kondition? Jo du syresätter blodet snabbare, du bygger upp din lungkapacitet vilket i sin tur bidrar till att din kropp kan suga i sig ännu mer syre vilket är BRA!
Självklart ser du till att stoppa i dig rikligt med vatten också, dricket du inte så mycket vatten så försök att äta mat som innehåller stora mängder vatten så får du i dig det den vägen.
Slutligen så gäller det att hålla kosten, en bra balans mellan kolhydrater (långsamma), proteiner och fett gör att du håller dig piggare och mer fokuserad under en längre tid.

Är detta så enkelt att göra? Ja om du ägnar tid åt alla tre delar. Här kan man ganska snabbt dra slutsatsen att dricka mycket vatten är den enkla av dessa tre, att hålla en hög motionsnivå samt en bra kost är desto svårare. Jag babblar rätt mycket om min hemsida men jag tror faktiskt att den kan hjälpa väldigt många på att hålla en bättre nivå på träningen samt kosten.

Jag vill inte gå in på detaljerna alltför mycket men det kommer vara riktigt snyggt och enkelt att hålla koll på hur mycket energi man stoppat i sig, hur mycket man gjort av med, tips och förslag på träningspass, enkla funktioner som gör att du kan följa din utveckling både i vikt, kroppsmått och fysiska framsteg inom träningen. Så mycket mer kommer jag inte skriva om sidan från och med nu tills dess att jag har kommit längre i själva utvecklingen.

Nu till dagens träning

Grej of the day

Uppvärmning: 20 min pingis

Utför 50-40-30-20-10 repetitioner av följande på tid:
- Burpees (kombination av upphopp + push-ups)
- Sit-ups (crunches)

Min tid: 19min 58 sek

Så otroligt skönt med denna typ av högintensiva träning, pulser ligger på topp och man känner hur lungor, muskler, hjärna får jobba stenhårt för att hålla högsta möjliga fokus. Den frihetskänsla man har efter 20 mins konstant arbete är obeskrivlig, tunga andetag och svett som håller i sig ganska lång tid efter själva avslutandet. Grymt bra!
Mat har jag stoppat i mig idag också enligt nedan:

Frukost: Fiberberikad havregrynsgröt med lättmjölk + 2 clementiner
Mellanmål: 1 clementin
Lunch: Panaeng kyckling med sallad
Mellanmål: 1 banan + 1 clementin + 1 gainomax vanilj
Middag: Panaeng kyckling med sallad
Mellanmål: osötad müsli med lättfil

Inga kommentarer: