onsdag 10 december 2008

Bra jobbat!

Träningsvärk tänkte jag spendera ett par rader åt vilket jag känner av just nu, både i mina vader och armar. Orsak? Läs gårdagens grej of the day, riktigt bra pass.

Hursomhelst så är träningsvärk en bra sak, då vet du att dina muskler fått jobba, detta vet alla som börjat träna, det många också märker är att träningsvärken avtar efter en tids träning. Detta beror på det jag nämnt tidigare, att musklerna och kroppen helt enkelt vant sig vid den typen av träning eller den aktuella lasten och inte längre behöver slitas ner och därigenom orsaka träningsvärken.

För er som är helt gröna så är detta just det som inträffar när man bygger upp muskler, de slits ner pga av träningen och byggs därefter upp igen snäppet större/starkare.

Hursomhelst så vill jag peka på att om du tränar ofta och aldrig känner träningsvärk så måste du lägga om träninge. Det kan ibland räcka med att byta övningar eller gå upp i vikt. Ibland behöver hela träningsupplägget bytas ut. Kör man som jag gör nu CROSSFIT så slipper man tänka så mycket på det då det hela tiden varieras så länge man följer de rekommenderade träningspassen.

Idag har jag vilat pga av min träningsvärk, vid väldigt mild träningsvärk kan man fortfarande träna, jag har personligen väldigt bra erfarenheter av det, genom att träna lugnt och hålla kroppen varm så lindras träningsvärken ofta. Detta gäller alltså mild träningsvärk. Det jag känner idag är något i en helt annan kategori och därav vilan. Nästan så att det är skönt att bara vila och känna hur man blir starkare!

Mat har jag dock ätit idag enligt nedan

Frukost: Fiberberikad havregrynsgröt med lättmjölk + 2 clementiner
Mellanmål: 1 clementin
Lunch: Kyckling panaeng med fullkornsris med sallad
Mellanmål: 1 banan + 1 clementin
Middag: Köttfärsås och fullkornsspagetti med sallad
Mellanmål: Osötad müsli med lättfil


That's it for today!!

Inga kommentarer: