måndag 29 december 2008

Musik och träning

Dom flesta har insett att rätt musik är väldigt positivt för träningen. Med rätt menar jag den musiken man själv tycker om. Själv föredrar jag antingen ganska högt tempo i musiken eller ganska starka texter som gör att man påverkas ordentligt.
Jag har dock märkt av en grej och jag vet inte om det är samma för andra, i de fall där jag tränar väldigt högintensivt så hör jag inte musiken. Så var det för ett par år sen när jag brottades också, innan man klev upp på mattan så tyckte man gunget i musiken var riktigt skönt men efter 2-3 minuters brottning så kom jag på att jag inte hört ett skvatt av musiken just pga av den höga intensiteten och koncentrationen i träningen. Samma fenomen har dykt upp under Crossfit passen.

Jag har dock ett problem. På gymet så spelas ofta någon radiokanal konstant genom högtalarna. Dessa radiokanaler spelar oftast ca 7 låtar som dom sedan låter gå på repeat. Detta är i och för sig positivt för när jag jobbade nattetid under en sommar så gjorde jag upptäcken att på natten så spelas inte dessa 7 låtar utan då är et istället 3 låtar som konstant går på repeat.
I båda dessa fall så bör man lösa problemet med egen musik i form av MP3 spelare och in-ear hörlurar. Mitt hål i örat är dock missbildat, inte så att jag ser ut som en alien utan så pass att inga in-ear hörlurar stannar kvar i örat. Jag stoppar in det, väntar 5 sekunder och… Plopp, det trillar ut. Oavsett vad jag gör, hur jag vrider och vänder…5 sekunder och Plopp. Jag har testat otaliga hörlurevarianter men det enda som fungerar är såna vanliga old school lurar som inte stoppas in i örat utan utanpå. Det fungerar kanon på utomhusträningen men på gymet ser man ut som en retard om man kör med såna stora klumpar på varje öra vilket har resulterat i att jag numer kan alla 7 radiolåtar utantill. Hade jag inte låtit som en handikappad kråka när jag sjunger så hade jag faktiskt kunnat starta ett coverband and turnera i Europa.

För att visualisera mitt problem så kan jag hänvisa till denna bild som visar hur pass retard man ser ut om man hade varit på gymet med de klassiska hörlurarna.


Jag håller med om att det ser extra dumt ut att gå till gymet i blå skjorta men även utan denna så är man relativt retard.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns ju iofs lurar som inte är några öronmuffar men ändå inte in-ear :)

Typ sådanna som man hänger på öronen eller sådanna som har ett ganska tight band som går bakom huvudet istälelt för över.

Globetrotter sa...

jo jag vet, jag hade ett par såna som gick sönder så jag bojkottar den typen numer.

Anonym sa...

haha - vad rolig bild, och ett vanligt problem det där, känner igen dilemmat med de utploppande lurarna!