söndag 14 december 2008

Baka baka

Då har det blivit kväll.
Måste bara kommentera min lunch och även middag som bestod av thai soppan. Jag nämnde i mitt tidigare inlägg att soppan var riktigt jävla god och det var den nu till middag också! Det jag dock slarvade med till lunch var att jag enbart åt soppan utan att komplettera med några kolhydrater. Det ledde till att jag gått halva dagen idag och varit sjukt sötsugen. Jag borde ha fattat det själv att enbart soppa inte ger tillräkligt med kolhydrater för att jag ska klara mig så nu men ibland gör man misstag.
Så lösningen nu till middagen blev att komplettera med bröd och den bakade jag själv. Detta bröd är sjukt gott och i smaken påminner den om bullar även om den faktiskt är förvånandsvärt nyttig, speciellt med tanke på dess smak, delar man upp brödet i 14 bitar så ger det 100 kcal per bit. Receptet får ni nedan

4 dl rågsikt
3 dl lättfil
2 tsk bikarbonat
1 dl mörk sirap

Blanda ihop alla ingridienser i en bunke och häll över i en sockerkaksform som du smörjt med väldigt lite margarin bara för att kakan ska släppa efter gräddning.
In med det hela i ugnen på 150 grader i 20 min, därefter drar du upp värmen till 200 grader och gräddar i ytterligare 20 min. Klart !

Var ute en sväng idag på följande

Grej of the day: 60 min promenad

Maten har jag pratat om en hel del men skriver upp hela dagens mål nedan.

Frukost: fiberberikad havregrynsgröt med lättmjölk + 2 clementiner
Lunch: Thailändsk kycklingsoppa
Mellanmål: Osötad müsli med lättfil
Middag: Thailändsk kycklingsoppa med 2 skivor hembakat bröd
Mellanmål: Osötad müsli med lättfil

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan vilken bra blogg du har gagik. Lever på den och kolozzeums forum... mkt bra info o motivering i din blogg!
keep up the good work!
/Bruno

Globetrotter sa...

Det tackar jag för Bruno. Vänta bara tills hemsidan är uppe om ett par månader, tror den kommer vara grymt bra för alla som vill ändra på sin livstil oavsett det gäller ändring i kost eller i träning.