måndag 1 december 2008

Crossfit has begun

För ungefär ett år sedan när jag tränade mycket kampsport tränade jag enligt en träningsmetod kallad Crossfit. Den grundar sig på väldigt intensiva och korta pass där målet är att variera träningen och därigenom aldrig låta kroppen vänja sig vid ett specifikt träningspass.
Genom att hela tiden "chocka" kroppen med nya pass så maximerar man träningsresultaten.
Det är även väldigt smidigt då man följer en hemsida där dagens pass förklaras, följer man hemsidan dagligen så får man även in sin vila då denna "aktivitet" även presenteras.

Nackdelen med Crossfit är att man bör vara någorlunda fysiskt tränad vid start då en del övningar är i princip omöjliga att fullfölja inom rimlig tid annars. Jag kommer inte att nitiskt följa hemsidan såhär i början utan tanken är att utnyttja hemsidan till viss mån.

Denna funktion kommer även att finnas med i den hemsidan jag bygger just nu, dvs att användare på hemsidan enkelt varje dag ska få veta vilket pass de ska utföra. Det kommer även finnas olika nivåer där den tuffaste nivån kommer att följa http://www.crossfit.com/ vad gäller dagens aktiviteter men även en nedskalad variant av denna samt en helt egen och mycket lugnare variant kommer att finnas tillgänglig. Tanken är också att samma pass ska återkomma med någon månads mellanrum och man då hela tiden kan jämföra sina resultat med tidigare gångers för att se hur man utvecklas.

Nu till dagens matintag.

Frukost: 1 skål Fiberberikad havregrynsgröt med lättmjölk + 1 stekt ägg
Mellanmål: 1 banan och 1 celementin
Lunch: Fullkornspasta med 100g pastrami, sallad och minikeso
Mellanmål: 1 skål lättfil med osötad müsli
Middag: Fullkornsris med tikka kyckling med sllad och minikeso
Kvällsmål: 1 clementin

Grej of the day:
Så många rundor som möjligt på 20 min av följande:
5 pullups
10 pushups
15 squats

Mitt resultat: 16 rundor

Innan passets början körde jag 15 min motioncykel och efter passet blev det 3x50 crunches.

Här ska även påpekas att Crossfit förespråkar fullständigt utförda övningar, dvs i pullupsen så gäller i nedersta läget helt utsträckta armar och i övre läget ska hakan vara över stången. I pushups så ska bröstet ta i marken vid nedersta läget och fullt utsträckta armar i övre läget. I squatesen ska benen vara böjda i 90 grader vinkel i nedre läget och fullt utsträckta med höften "framskjuten" i översta läget.

Jag kommer att komma in på detta med crossfit mer under kommande framtid men för de som är intresserade av att läsa på själva så finns otroligt mycket information på: http://www.crossfit.com/

Inga kommentarer: