onsdag 24 december 2008

Kalorier i mina onyttigheter

Jag tänkte bara att det kunde vara intressant att veta hur många kalorier man faktiskt stoppar i sig när man äter onyttigheter. Titta på bilden nedan, det är mitt totala intag av onyttigheter under dagen.


Listan med kalorier är alltså
2 pepparkakor (48 kcal)
1 chokladtopp me skum i (66 kcal)
1 fyrkantig bakelse (61 kcal)
1 after eight (35 kcal)
2 dl alkoholfri glögg (140 kcal)
Totalt: 350 kalorier

Dricker man starkvinsglögg så öker kalorierna drastiskt ännu mer. Till glöggen hade jag även lite mandlar och russin men då dessa inte räknas in som onyttigheter har ingen beräkning gjorts för dem.

Det man kan tänka sig här är alltså, hur pass onyttgt är detta för en hel dag? Äter man som mig i normala fall ca 2500 kcal om dagen så tar dessa onyttigheter ca 14% av dagens kaloriintag. Tror ni att jag får i mig motsvarande 14% av mitt dagliga behov av protein? Eller fibrer? Eller vitaminer? Eller andra bra näringsämnen? Svar Nej.

Som sagt är det helt naturligt att unna sig såhär i juletider men det kan ändå vara bra att få ett litet hum om hur mycket extra man stoppar i sig rent energimässigt. Ta din dag idag, har du ätit mer eller mindre onyttigheter? Kan vara intressant att fundera på om inget annat...

Inga kommentarer: