lördag 20 december 2008

kall morgon

Det är faktiskt kallare här uppe än i söder. Låter kanske lite klyshigt men det är sant. Jag funderar lite lätt på att ta en sista minuten till ett varmare land. Eller rättare sagt jag funderade tills att jag såg priserna som dessvärre har gått upp sedan jag kikade för ett par veckor sen... Inte så konstigt egentligen kanske.

Igår så blev det utgång, drog ut med en barndomsvän till mig. Vi satt först på Terassen i Uppsala och delade på en flaska vitt vin. Eller rättare sagt, jag tog ett glas han fick i sig resten. Jag drack även en alkoholfri drink. Detta var i princip allt jag drack under kvällen förutom ett par glas vatten. Efter terassen blev det BJ där vi på något mirakulöst sätt faktiskt tog oss in förbi världens kö (tackar vännen för det). På BJ blev jag kvar till omkring 2 och körde därefter hem och däckade i sängen. Fattar inte ens att jag orkade gå ut efter min långa resa upp till Uppsala men men.

Hursomhelst så blev det som sagt inte så mycket alkohol denna utgång heller. Av någon anledning så är jag inte sugen på alkohol och det hårda festandet som jag var tidigare. Eller det hårda festandet har nog aldrig riktigt varit min grej men alkohol har jag iallfall lyckats få i mig i stora mängder när det väl varit fest.

Ibland undrar jag kring det här, att avstå det hård krökandet, den avslutande kebaben eller hamburgaren efter en hård kväll ute. Är det sådant som är själva njutningen i livet? När jag vaknar på morgonen och inser att jag inte är det minst bakis utan istället kan gå ut i den friska luften och ta en lång promenad i naturen så inser jag att det inte är alkoholen, kebaben eller den helt katastrofala bakisdagen som är njutningen utan just det jag nämnde, den sköna promenaden ute i skogen.

Är man dock i ett umgänge där man tidigare alltid har supit hårt så finns ju risken att man kan uppfattas som tråkig när man väljer att gå över till en mer sund livstil och det är väl en avvägning man får göra personligen antar jag. Vill man må bättre och vara friskare själv eller vill man få bekräftelse från sina vänner att man är "Supar-Kalle" (bara ett random namn)?

Sen vet jag av erfarenhet att det går upp och ner i livet. Bara för att jag inte äter så mycket godis just nu innebär inte att jag kommer missunna mig choklad hela livet. Visst kommer jag avvika från den typen av diet jag håller nu men jag kommer alltid försöka ha i bakhuvudet att jag mår otroligt mycket bättre rent psykisk när jag känner mig i form och allmänt frisk! Den känslan över att må bra värdesätter jag iallfall väldigt högt.

Nu när det är juletider så borde man skaffa sig själv och andra lite julklappar. Jag vet nog vad jag ska köpa till familjen men jag funderar på om jag faktiskt ska ta och investera i ett nytt TV-spel till mig själv. Nintendo Wii är väl inte det bästa alternativet när det kommer till grafik osv men jag tror att det är riktigt kul speciellt med alla tillbehör som finns till där man mot all sund förnuft faktiskt kan få motion av att spela TV-spel. Borde slå att sitta som en död säl i soffan med hästlängder.

Jag skulle vilja avsluta med ett par ord en vän till mig sa som har förlorat en väldigt nära familjemedlem och som satte sig hårt i själen hos mig.

Om dina föräldrar (eller någon annan för den delen) ber dig om något och deras glädje över att du gör detta är högre än besväret för dig så ska du göra det. Rätt vad det är så är dom borta och då garanterar jag dig att du ångrar en del av dina obetydliga val.

Det må vara klyshigt men det är just klyshigt för att det är sant.

Inga kommentarer: