fredag 12 december 2008

energy

Ok nytt inlägg, nytt ämne.
Idag tänkte jag kommentera det här med kalorier, det pratas väldigt ofta om rekommenderad mängd kalorier på diverse ställen, inte minst har det blivit en trend att på sina produkter ange andel av "rekommenderat dagligt intag". Jag gillar inte riktigt det. Anledningen är att mängden energi man gör av med skiljer väldigt mycket mellan olika personer, de mest självklara är följande:

- Kön
- Ålder
- Vikt
- Längd
-( Fördelning av fett/muskler)

Jag har diverse formler och ekvationer för att beräkna daglig mängd energi som görs av med i helt vilande tillstånd, dvs vid sömn där ovanstående parametrar tas med.
Det andr som spelar väldigt stor roll är hur pass aktiv man är under en dag och även här har jag väldigt bra metoder/formler för att kvantifiera aktivitetsnivån och i slutändan få ut en precis mängd kalorier som just DU har gjort av med under en dag.
Jag vill inte börja redovisa hur dessa beräkningar går till då det kommer ligga som diverse smarta funktioner på hemsidan längre fram men jag kan iallfall nämna att båda delarna, dvs "din fysik" samt "aktivitetsnivå" spelar väldigt stor roll.
Personligen gör jag på en väldigt lugn dag utan några som helst direkta träningsaktiviteter samt ett jobb enbart bestående av vanligt kontorsarbete av med ca 2000kcal, då kan jag nämna att jag är både kort och väger som en fluga. En tyngre och längre person kan utan problem göra av med över 2800kcal på samma typ av lugna dag.

Det jag vill ha sagt är att om man seriöst vill gå ned i vikt så bör man ha lite koll på hur mycket energi man gör av med, hur mycket man stoppar i sig och hur mycket man BÖR få i sig.
Ett exempel är att om du får i dig under en viss nivå energi så går din kropp ner i svältläge och bunkrar upp på allt den får tag i, det vill säga att du bygger upp ett ordentligt fettlager. Får du även i dig för lite energi så kommer din kropp att istället för att ta energi från sitt lager (fettet) så kommer den börja hämta sin energi från dina muskler, vilket INTE är bra.
Även här kommer det finnas funktioner som utifrån dina förutsättningar avgör hur mycket energi du bör stoppa i dig för att antingen gå ned i vikt eller gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt.

Ett andra sätt att gå ned i vikt är att helt enkelt motionera mer och äta nyttigare, jag ska inte racka ner på denna enkla metod då den är grymt bra och effektiv att starta upp med!

Nu ska jag inte skriva något mer för denna gång även om jag kan prata mig varm om detta ämne i flera dygn. Vi tar dagens aktivitet istället.

Grej of the day:
- 30 min motioncykel
- 50-40-30-20-10-10-20-30-40-50 reps av situps (crunches)
- 20 min gång i uppförsbacke (löpbandet)

Dagens måltider som har sett ganska likadana ut under slutet av veckan:

Frukost: Fiberberikad havregrynsgröt med lättmjölk + 1/2 avocado
Lunch: Fullkornsspagetti med köttfärsås och sallad
Middag: Fullkornsspagetti med köttfärs och sallad
Mellanmål: Osötad müsli med lättfil

Jag vet att mina måltider inte är särskilt varierande men det jag äter är väldigt bra mat för mig och jag ligger på den energinivå som jag behöver ligga på. Försöker att laga lite olika rätter men jag är fullt medveten om att det inte ser så kul ut med kycklingfilé av något slag till 70% och köttfärs i något slag till 30%. Mycket bygger på att jag bara lagar mat åt mig själv och då blir det ofta i större omgångar vilket resulterar i flera matlådor.

Eftersom det är fredag så ska jag även skicka med lite bilder på formen.

Inga kommentarer: